Class 9 History Chapter 3: Nazism and the Rise of Hitler | Complete Notes

 

📚 Birth of the Weimar Republic (वाइमर गणराज्य की स्थापना)

⚔️ In the early 20th century, Germany fought World War I (प्रथम विश्व युद्ध) (1914-1918) alongside the Austrian Empire against the Allies (मित्र राष्ट्र) (England, France, Russia).
💥 War drained all European resources. Germany occupied France and Belgium (फ्रांस और बेल्जियम), but the Allies won (मित्र राष्ट्र विजयी हुए) after the US joined in 1917 (संयुक्त राज्य अमेरिका 1917 में शामिल हुआ).
🏛️ In Weimar (वाइमर), the National Assembly (राष्ट्रीय सभा) established a democratic constitution (लोकतांत्रिक संविधान) with a federal structure (संघीय संरचना).
🗳️ Deputies were elected through equal and universal adult suffrage (समान और सार्वभौमिक मताधिकार), including women (महिलाओं).
🌍 Germany lost its overseas colonies (अपनी विदेशी उपनिवेश खो दिए).
📜 War Guilt Clause (युद्ध अपराध धारणा) made Germany responsible for war damages.
🪖 Allied armies occupied Rhineland (राइनलैंड पर कब्ज़ा किया) in the 1920s.


📌 Effects of the War (युद्ध के प्रभाव)

💔 The war left Europe psychologically and financially devastated (मनोवैज्ञानिक और आर्थिक रूप से तबाह).
⚡ Germany faced humiliation and financial burden (अपमान और आर्थिक बोझ) due to reparations.
👥 Socialists, Catholics, and Democrats (समाजवादी, कैथोलिक और लोकतांत्रिक) supported the Weimar Republic but were mockingly called ‘November criminals’ (नवंबर के अपराधी).
🪖 Soldiers were prioritized over civilians but lived miserable lives (दुर्दशा में जीवन बिताया).
🌱 Democracy (लोकतंत्र) was young and fragile (कमजोर और नवजात), struggling to survive the instabilities of interwar Europe (युद्ध के बीच यूरोप की अस्थिरता).

⚡ The Weimar Republic’s birth (वाइमर गणराज्य की स्थापना) coincided with the revolutionary uprising of the Spartacist League (स्पार्टाकिस्ट संघ की क्रांतिकारी विद्रोह), inspired by the Bolshevik Revolution in Russia (रूस में बोल्शेविक क्रांति).
🪖 They crushed the uprising with the help of Free Corps (फ्री कॉर्प्स) (युद्ध पूर्व सैनिक संगठन).
🔴 Communists and Socialists (कम्युनिस्ट और समाजवादी) became enemies (शत्रु).
💥 Political radicalisation intensified (राजनीतिक कट्टरता बढ़ गई) due to the economic crisis of 1923 (1923 का आर्थिक संकट).
🏭 Germany refused to pay reparations (मुआवजा भुगतान से इनकार), and the French occupied Ruhr (रूर उद्योग क्षेत्र पर कब्ज़ा) to claim coal.
💸 Images of Germans carrying carts of currency notes for bread (रोटियों के लिए मुद्रा के डिब्बे ले जाते हुए) evoked worldwide sympathy (विश्वव्यापी सहानुभूति).
📈 This crisis was called hyperinflation (अत्यधिक मुद्रास्फीति), when prices rise phenomenally high (मूल्य असाधारण रूप से बढ़ जाते हैं).

📌 The Years of Depression (मंदी के वर्ष)

📆 1924–1928 saw some stability (कुछ स्थिरता).
💥 The Wall Street Crash (वाल स्ट्रीट क्रैश) 1929 withdrew short-term loan support.
🌍 The Great Economic Depression (महान आर्थिक मंदी) started; between 1929–1932, USA’s national income (अमेरिका की राष्ट्रीय आय) fell by half (आधा).
🇩🇪 Germany’s economy (जर्मनी की अर्थव्यवस्था) was worst hit.
👷 Workers became jobless (बेरोज़गार) and protested with placards: ‘Willing to do any work’ (कोई भी काम करने को तैयार).
🧑‍🎓 Youths engaged in criminal activities (आपराधिक गतिविधियों में लिप्त).
💼 Middle class and small businessmen (मध्यम वर्ग और छोटे व्यवसायी) feared proletarianisation (श्रमजीवी वर्ग में गिरने का डर).
🏛️ Politically, the Weimar Republic (वाइमर गणराज्य) was fragile (कमजोर).
⚖️ Constitutional defects (संवैधानिक दोष) made it unstable (अस्थिर) and vulnerable to dictatorship (तानाशाही के प्रति संवेदनशील).
📝 Key defects:

  • Proportional representation (अनुपातीय प्रतिनिधित्व)

  • Article 48 (अनुच्छेद 48) – gave the President (राष्ट्रपति) powers to impose emergency, suspend civil rights, rule by decree (आपातकाल लागू करना, नागरिक अधिकार निलंबित करना, अध्यादेश से शासन करना).



📚 Hitler’s Rise to Power (हिटलर का सत्ता में उदय)

👶 Born in 1889 in Austria (ऑस्ट्रिया में 1889 में जन्म), Hitler spent his youth in poverty (गरीबी में बचपन).
⚔️ In World War I (प्रथम विश्व युद्ध), he enrolled in the army (सेना में भर्ती), worked as a messenger (संदेशवाहक), became a corporal (कनिष्ठ सेनानी), and earned medals for bravery (साहस के लिए पदक प्राप्त किए).
🏛️ In 1919, he joined the German Workers’ Party (जर्मन मजदूर पार्टी), later renamed National Socialist German Workers’ Party (राष्ट्रीय समाजवादी जर्मन मजदूर पार्टी / नाजी पार्टी).
📅 In 1923, he planned to seize Bavaria (बावारिया पर कब्ज़ा), march to Berlin and capture power.
💥 During the Great Depression (महान मंदी), Nazism (नाज़ीवाद) became a mass movement (जन आंदोलन). Banks collapsed, businesses shut down, workers lost jobs, and middle classes faced destitution (मध्यम वर्ग संकट में).
📣 Nazi propaganda (नाज़ी प्रचार) created hopes for a better future (बेहतर भविष्य की आशा).

🗣️ Hitler was a powerful speaker (प्रभावशाली वक्ता). He promised:

  • Build a strong nation (मजबूत राष्ट्र)

  • Undo Versailles Treaty injustice (वर्साय संधि का अन्याय हटाना)

  • Restore German dignity (जर्मन सम्मान की बहाली)

  • Provide employment (रोज़गार) and a secure future for youth (युवाओं के लिए सुरक्षित भविष्य)

  • Remove foreign influences (विदेशी प्रभाव हटाना) and resist foreign conspiracies (विदेशी षड्यंत्र)

🎤 He followed a new style of politics (नई राजनीतिक शैली), with big rallies and public meetings (बड़े रैली और जनसभा).
🌟 Nazi propaganda called Hitler a messiah, saviour (मसीहा, उद्धारकर्ता) delivering people from distress (कष्ट).

📌 The Destruction of Democracy (लोकतंत्र का विनाश)

🏛️ On 30 January 1933 (30 जनवरी 1933), President Hindenburg (हिंडेनबर्ग) offered Chancellorship (कैंसलर का पद) to Hitler.
🔥 Fire Decree (28 February 1933) (अग्नि अध्यादेश) suspended civic rights (नागरिक अधिकार) like freedom of speech, press, assembly (स्वतंत्रता भाषण, प्रेस, सभा) guaranteed by the Weimar Constitution (वाइमर संविधान).
📜 On 3 March 1933 (3 मार्च 1933), the Enabling Act (सक्षमकारी अधिनियम) established a dictatorship in Germany (जर्मनी में तानाशाही).
🏢 The state took control over economy, media, army, judiciary (अर्थव्यवस्था, मीडिया, सेना, न्यायपालिका).

🛡️ Security forces included:

  • Regular police (सामान्य पुलिस)

  • SA / Storm Troopers (एसए / तूफ़ानी सैनिक)

  • Gestapo (राज्य गुप्त पुलिस)

  • SS (सुरक्षा दस्ते)

  • Criminal police (अपराध पुलिस)

  • Security Service (SD) (सुरक्षा सेवा)



📚 Reconstruction (पुनर्निर्माण)

💼 Economic recovery (आर्थिक पुनरुद्धार) was assigned to economist Hjalmar Schacht (आर्थिक विशेषज्ञ हजेलमार शाक्ट) by Hitler.
🏗️ Aim: full production and full employment (पूर्ण उत्पादन और पूर्ण रोजगार) through a state-funded work-creation programme (राज्य-निधि द्वारा रोजगार सृजन योजना).
🛣️ Achievements: German superhighways (जर्मन सुपरहाईवे) and Volkswagen (वोल्क्सवैगन / जन-कार).
🌍 Hitler ruled out the League of Nations (राष्ट्र संघ को नकारा) in 1933, reoccupied Rhineland (राइनलैंड पर पुनः कब्ज़ा) in 1936, and integrated Austria and Germany (ऑस्ट्रिया और जर्मनी का एकीकरण) in 1938 under the slogan:
One people, One empire, One leader (एक लोग, एक साम्राज्य, एक नेता).
⚠️ Schacht advised against huge investment in rearmament (हथियारों में भारी निवेश न करने की सलाह) as the state ran on deficit financing (घाटे वाली वित्त प्रणाली).

📌 The Nazi Worldview (नाजी विश्वदृष्टि)

🧠 Nazis had a belief system and practices (विश्वास प्रणाली और प्रथाएँ).
🔴 According to their ideology: no equality between people (लोगों में कोई समानता नहीं), only racial hierarchy (जातीय पदक्रम).
📚 Hitler’s racism borrowed from Charles Darwin and Herbert Spencer (चार्ल्स डार्विन और हर्बर्ट स्पेंसर).
⚡ Nazi argument: strongest race survives, weak perish (मजबूत जाति बचेगी, कमजोर नष्ट होंगे).
🌟 Aryan race (आर्यन जाति)pure, strongest, world-dominating (शुद्ध, मजबूत, विश्व पर प्रभुत्व).
🗺️ Lebensraum (जीवन स्थल / भूमि विस्तार) – Hitler aimed to extend Germany eastwards (जर्मनी की सीमाएँ पूर्व की ओर बढ़ाना) and concentrate all Germans geographically (सभी जर्मनों को एक जगह बसाना).

📌 Establishment of the Racial State (जातीय राज्य की स्थापना)

⚡ Nazis came into power and began creating a ‘pure German racial community’ (शुद्ध जर्मन जातीय समुदाय).
🧬 Society aimed for ‘pure and healthy Nordic Aryans’ (शुद्ध और स्वस्थ नॉर्डिक आर्यन).
⚰️ Euthanasia Programme (यूटानासिया कार्यक्रम) – many mentally/physically unfit Germans were condemned to death (मृत्युदंड).
🇵🇱 Germany occupied Poland (पोलैंड पर कब्ज़ा) and parts of Russia (रूस के कुछ हिस्से), using captured civilians as slave labour (बंधक नागरिकों को दास मजदूरी के लिए मजबूर किया).
✡️ Jews (यहूदी) were the worst sufferers (सबसे अधिक पीड़ित).
💀 Hitler hated Jews (यहूदियों से घृणा) based on pseudoscientific racial theories (कृत्रिम वैज्ञानिक जातीय सिद्धांत).
📆 1933–1938, Jews were terrorised, pauperised, segregated (आतंकित, गरीब और पृथक किया गया), compelled to leave Germany (जर्मनी छोड़ने के लिए मजबूर किया गया).



📚 The Racial Utopia (जातीय आदर्श राज्य)

💀 Genocide and war (जनसंहार और युद्ध) became two sides of the same coin (एक ही सिक्के के दो पहलू).
🇵🇱 Poland (पोलैंड) was divided (विभाजित); much of north-western Poland (उत्तरी-पश्चिमी पोलैंड) was annexed to Germany (जर्मनी में शामिल).
🏠 People were forced to leave homes and properties (घरों और संपत्ति को छोड़ने के लिए मजबूर).
🔪 Polish intelligentsia (पोलिश बुद्धिजीवी वर्ग) were murdered in large numbers (बड़ी संख्या में मारे गए).
👶 Polish children who looked Aryan (आर्यन जैसी दिखने वाली पोलिश बच्चियाँ) were forcibly taken (ज़बरदस्ती छीन लिए) and examined by ‘race experts’ (जातीय विशेषज्ञ).

📌 Youth in Nazi Germany (नाज़ी जर्मनी में युवाओं)

🏫 Schools were cleansed and purified (शिक्षा संस्थानों को शुद्ध किया).
🚫 Germans and Jews were not allowed to sit/play together (साथ बैठना/खेलना मना).
⚰️ In the 1940s, Jews were taken to gas chambers (गैस चेंबर में भेजे गए).
🧬 Racial science (जातीय विज्ञान) introduced to justify Nazi race ideas (नाज़ी जातीय विचारों को सही ठहराने के लिए).

👦 Children were taught to:

  • Be loyal and submissive (वफादार और आज्ञाकारी)

  • Hate Jews (यहूदियों से घृणा)

  • Worship Hitler (हिटलर की पूजा)
    📅 At age 14, boys joined Nazi youth organisations (नाज़ी युवा संगठन) to:

  • Worship war, glorify aggression (युद्ध की पूजा, आक्रामकता की महिमा)

  • Condemn democracy, hate Jews, communists, Gypsies (लोकतंत्र का विरोध, यहूदियों, कम्युनिस्ट, जिप्सियों से घृणा)
    🛠️ At 18, they joined Labour Service (श्रम सेवा) and armed forces (सशस्त्र सेना).
    📆 1922 – Youth League of Nazis founded (नाज़ी युवा संघ की स्थापना).

📌 The Nazi Cult of Motherhood (नाज़ी मातृत्व संप्रदाय)

👩 Boys taught to be aggressive, masculine (आक्रामक, पुरुषत्वपूर्ण).
👧 Girls taught to be good mothers, rear pure-blooded Aryan children (अच्छी माताएँ बनें और शुद्ध आर्यन संतान पालन करें).
🏠 Girls expected to maintain racial purity, avoid Jews, manage homes, teach Nazi values (जातीय शुद्धता बनाए रखें, यहूदियों से दूर रहें, घर संभालें, नाज़ी मूल्य सिखाएँ).

🏅 Honours Crosses (सम्मान क्रॉस) awarded to mothers producing children:

  • Bronze: 4 children (ब्रॉन्ज: 4 बच्चे)

  • Silver: 6 children (सिल्वर: 6 बच्चे)

  • Gold: 8+ children (गोल्ड: 8 या अधिक बच्चे)
    ❌ Women associating with Jews, Poles, Russians were paraded with shaved heads, blackened faces (सिर मुंडा कर, चेहरा काला करके) with placards:
    ‘I have sullied the honour of the nation’ (मैंने राष्ट्र के सम्मान को कलंकित किया).

📌 The Art of Propaganda (प्रचार कला)

💀 Mass killings called: special treatment (विशेष उपचार), final solution (अंतिम समाधान – यहूदियों के लिए), euthanasia (यूटानासिया – विकलांगों के लिए), selection and disinfection (चयन और नसबंदी).
🚿 ‘Evacuation’ = deporting to gas chambers (गैस चेंबर में भेजना); labeled ‘disinfection areas’ (निसंक्रमण क्षेत्र), looked like bathrooms (बाथरूम) with fake showerheads (नकली शॉवर).
📺 Nazi ideas spread through films, radio, posters, slogans, leaflets (फिल्म, रेडियो, पोस्टर, नारों, पर्चे).
✡️ Orthodox Jews stereotyped as vermin, rats, pests (कीड़े, चूहे, कीट).
👥 Nazis targeted all population sections (सभी जनसंख्या वर्ग) to gain support (समर्थन जीतना).

📌 Ordinary People and Crimes Against Humanity (सामान्य लोग और मानवता के विरुद्ध अपराध)

👀 People adopted Nazi worldview (नाज़ी दृष्टिकोण अपनाया), spoke Nazi language (नाज़ी भाषा बोली), hated Jews (यहूदियों से घृणा), believed Nazism would improve prosperity (नाज़ीवाद से समृद्धि आएगी).
✝️ Pastor Niemoeller protested ordinary Germans’ silence (सामान्य जर्मनों की चुप्पी) against organized Nazi crimes (संगठित नाज़ी अपराध).
📖 Charlotte Beradt’s ‘The Third Reich of Dreams’ (सपनों का तीसरा राईख) – Jews internalized Nazi stereotypes (यहूदी नाज़ी रूढ़ियों को मानने लगे).

📌 Knowledge about the Holocaust (होलोकॉस्ट का ज्ञान)

⚔️ War ended, Germany defeated (जर्मनी हार गया).
🕯️ Jews wanted the world to remember atrocities (अत्याचारों को याद रखना) endured during Holocaust (होलोकॉस्ट / नाज़ी हत्याकांड).
⛽ Nazi leadership distributed petrol to destroy evidence (सबूत नष्ट करने के लिए पेट्रोल वितरित किया) in offices.



0 comments: